Mobirise

4.4 «ПАСТКИ» В ІНТЕРНЕТІ

 

Мета. Акцентувати увагу на загрозах і небезпеках в інтернеті, навчити протидіяти маніпуляціям з боку медіа. 

Форма та методи: робота в групах, обговорення. 

Матеріали: анімаційний ролик, постери з правилами роботи в інтернеті. 

Оріентовний час: 45 хвилин

ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Проблемна ситуація

Учитель запитує:

- Яку ви дасте відповідь на повідомлення в соцмережі?


«Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 20 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двоповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Надішли мені свою фотокартку та адресу». 

Вчитель проводить бесіду з учнями і ставить запитання: а як правильно потрібно поставитись до цього листа?

ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Перегляд навчального відеоролика «Безпека в Інтернеті – просто!»

2. Правила поведінки та ризики інтернету

Учитель розповідає:

Як бачимо із відеоролика, в інтернеті є, звичайно ж, небезпека. Сьогодні немає засобів впізнання особи, з якою спілкуєшся, тому важко перевірити інформацію щодо співрозмовника. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси вдачі, захоплення тощо. Подумайте, чи хотіли б ви спілкуватися з нещирою людиною? Питання безпеки даних проблемне. Комп’ютери, підключені до глобальної мережі, стають набагато вразливішими. І немає гарантії, що ваші дані не використовують інші. Тому варто пам’ятати правила, які допоможуть безпечно працювати й спілкуватися в інтернеті. Їх може бути більше чи менше. Але основне в них збігається.

Учні об’єднуються у п’ять груп. Кожній дається одне правило етикету в Інтернеті. Завдання – розкрити значення цього правила.

  • Презентуй себе в мережі
  • Дотримуйся кодексу етичної поведінки
  • Спілкуйся в Інтернеті
  • Протидій агресії в Інтернеті
  • Будь відповідальним

Групам дається 5 хвили на обговорення, після чого кожна група представляє результати роботи. Учитель, якщо потрібно, дає коментарі щодо відповідей учнів. 


Учитель показує класу заздалегідь заготовлені постери.


Презентуй себе в мережі

  • Пам’ятай про «правило бабусі».
  • Будь ввічливим, не відповідай агресією на агресію.
  • Твій профіль у соціальних мережах для роботодавця може стати найкращим резюме.
  • Контролюй доступ до своєї інформації.


Дотримуйся кодексу етичної поведінки

  • Не чини аморальних дій 
  • Насильство неприпустиме 
  • Дотримуйся авторських прав 
  • Не допускай розпалювання нетерпимості, нападків, чіплянь, погроз, образ, порушення конфіденційності чи розкриття особистої інформації. 
  • Не створюй недостовірної інформації 
  • Не розміщуй небажаний або повторюваний зміст.


Спілкуйся в Інтернеті

  • Ніщо не може дати 100%-ї гарантії, що онлайн-другу можна повністю довіряти.
  • Найбезпечніше додавати в друзі тих, кого ти чи твої знайомі знаєте особисто.
  • Попередь батьків або інших дорослих, якщо зустрічаєшся з онлайн-другом.
  • Дуже важливо вміти сказати «ні» і покликати на допомогу.


Протидій агресії в Інтернеті

  • Зрозумій причини гніву і заспокойся.
  • Ігноруй випади троля.
  • Заблокуй «кривдника», розкажи дорослим або звернися за підтримкою до модераторів сайту.
  • Іноді тролінг переходить у цілеспрямоване цькування, або булінг. Жертвою булінгу може стати будь-який користувач мережі, незалежно від віку та статі. Тому не варто соромитися й мовчати, якщо ти потрапив у подібну ситуацію. Часто бездіяльність жертви і безкарність ще більше провокують агресора. Обов’язково звернися до дорослих!

Будь відповідальним

  • Кажи або пиши тільки те, що зможеш сказати людині у вічі.
  • Не вдавайся до анонімності для образи або обману.
  • Публікуй фотографії інших людей тільки з їх дозволу.
  • Уникай спілкування з агресором.
  • Відповідай повним ігноруванням на випади троля і, якщо дозволяють налаштування, додай його в чорний список.


ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Учитель пропонує класу вибрати зі списку елементи, які не впливають на спілкування в Інтернеті.

  1. Увічливість
  2. Одяг
  3. Ставлення до життя
  4. Тон голосу
  5. Правопис
  6. Хобі
  7. Улюблена музика
  8. Вік
  9. Стать
  10. Вираз обличчя
  11. Почуття гумору
  12. Пози, жести
  13. Риси обличчя
  14. Запахи
  15. Думки